Bell Witch Mirror Reaper

Už sa síce blíži čas na zrebríčkovanie roku 2017, no my sa ešte spätne obzrieme za albumom, ktorý dokáže vzbudiť skutočné emócie.

Zdroj: Doomedandstoned

Duo Bell Witch, zo Seattlu, je na scéne už bezmála sedem rokov a na konte má teraz už tri plnohodnotné albumy a demo. Bolo to práve štvorskladbové demo vydané v roku 2011 pod hlavičkou rôznych menších vydavateľstiev, ktoré otvorilo kapele brány k fanúšikom depresívnej a temnej hudby doomu. S každým ďalším vydaním dvojica (Dylan Desmond – basgitara, David Guerra – bicie) posúvala svoje hranice a experimentovala s tmavými otieňmi nálad naprieč rôznymi podžánrami metalovej muziky.

<Longing, prvý plnohodnotný album kapely, umne načrtol zámer zoznámiť poslucháčov s beznádejou rozsiahlych kompozícií pomaly sa rozvíjajúcich melódií v, miestami sludgeových až death/black metalových, lamentoch o mortalite a vnútornej bolesti doplnených o dlhé chorály. Predposledná skladba so záznamom zo scény z filmu The Masque of the Red Death (1964), kedy si smrť prišla v maske sluhu po život svojho pána, je do dnešného dňa jednou z mojich najobľúbenejších skladieb vôbec.

Druhý album Four Phantoms vydaný v roku 2015 posúva kompozície Bell Witch o niečo ďalej a v štyroch dejstvách hudobnej a slovnej lyriky pojednáva o večnosti v zatratení, z ktorej nieto úniku. Tu, oproti prvému albumu, dostáva výraznejšie miesto basgitara ako ju tradične poznáme a náhlejšie zmeny znásobené ťahavým growlom. Na albume si nachádzajú svoje miesto hlasy oboch tvorcov aj hovorené slovo, čo zabezpečuje, ako v prípade Longing, svieže momenty na rozsiahlych, zatuchnutých pláňach druhého sveta.

V ten istý rok kapelu kvôli zdravotným ťažkostiam opúšťa David Guerra, ktorého nahradí Jesse Shreibman. David krátko po odchode z kapely umiera.

bell witch

Tretí štúdiový album nazvaný Mirror Reaper u mňa po ohlásení vyvolal isté očakávanie, a to nie len kvôli skvelým predošlým dvom albumom, ale aj kvôli novému menu na poste bicích a klávesoch (tie kapela dosiaľ nepoužívala). Takáto zmena, je prakticky zmenou rovnej polovice zostavy, k tomu pridajme vyrovnaný kreatívny podieľ členov a ľahko sa môže stať, že dôjde k zmenám, čo povedú kapelu k iným obzorom a tým sa Bell Witch v roku 2017 nevyhol.

Mirror Reaper efektívne čerpá z predošlých dvoch albumov, no namiesto šiestich či štyroch skladieb, jemne presahujúcich 60 minút, sa nám dostáva jedinej ambicióznej kompozície dlhej cez 83 minút. Takáto minutáž sa nielenže stáva výzvou pre poslucháča no prebúdza vo mne obavy či si atmosféra udrží svoje pútavé rozmery až do konca.
Už v prvých desiatich minútach spoznávam ten dôverne známy pocit aký dokáže vykúzliť jedine Bell Witch, a predsa je trochu iný. Mirror Reaper nefilozofuje o smrti, bolesti zo straty alebo beznádeji – tretí radový album kapely Bell Witch je záznamom trúchlenia nad stratov dobrého priateľa a kapelníka. Smútok naberá svoje abstraktné rozmery a tie sa ťaživo stávajú pocitom v mojom vlastnom vnútri. Dlhé melancholické vyhrávky striedajú náhle hromy ostrých a zreteľných úderov, prichádzajúcich z bicích aj basgitary zároveň, aby dali do pohybu mašinériu drviacej emócie skutočného smútku.

Atmosféru albumu (skladby) vynikajúco dotvárajú klávesy v podaní nového člena Jesseho, a vyvoláva vo mne spomienky na minuloročný debut britskej princezny temnoty Darkher. Jesse dokázal vystihnúť moment a ešte prehĺbiť už aj tak beznádejnú atmosféru a dať jej nový rozmer najmä v pokojnejších pasážach.

Vokály ostávajú v jadre verné konceptu známemu z Four Phantoms v podaní Dylanovho ťahavého growlu, k tomu sa pridal v niektorých pasážach Jesse, a dokonca sám David – to, čo si nenašlo svoje miesto na predošlom albume, sa stáva mementom jeho osoby na nahrávke Mirror Reaper.

Bell Witch svoje melancholické majstrovstvo doviedli do nových dimenzií a dosiahli neopakovateľné momenty. To všetko len za pomoci basgitary, klávesov a bicích. Dylan dokázal zo svojej basgitary vykúzliť škálu zvukov a nálad ako málokto a Jesse nás presvedčil, že aj málo bicích, je niekedy viac. Všetko to zmixoval sám Billy Anderson (Sleep, Neurosis), nádherný obal namaľoval Mariusz Lewandowski a mne zostáva povedať len, že Mirror Reaper je hodný pamiatky Davida Guerra.

Hodnotenie: 10/10 od Rug’Rahl

Mirror Reaper tracklist:

Mirror Reaper (1:23:16)